Convocatòria:

2021-2022

Conceptes clau:

Creativitat, escolta, experimentació sonora, co-creació, paisatge sonor, luteria digital, llenguatges contemporànis

Nivell educatiu:

Primària

Títol projecte:

Activistes del so: so-context-escolta-creació. L’art contemporàni com a eina de transformació

Artista/es:

Adolf Murillo

Mestre/a:

Rubén Sangüesa

Nom del centre:

CEIP Sant Agustí

Població:

Cullera, València

Resum projecte:

La proposta Activistes del so: so-context-escolta-creació. L’art contemporàni com a eina de transformació implica una proposta artística que interroga el nostre entorn sonor per entendre’l i llançar des de l’escolta, l’experimentació sonora i la creació col·laborativa noves formes de fer artístiques que ajuden a sensibilitzar-nos davant la realitat per- metent-nos a través d’accions participatives sensibilitzar-nos per transformar eixos entorns en llocs ecològicament sostenibles i, on la qualitat sonora té una importància cabdal en la vida de les persones que els habiten.

La proposta parteix d’un treball basat en el desenvolupament de l’escolta per tal de generar una primera aproximació a mode d’una cartografia afectiva jugant amb el so dels entorns que envolten la nostra escola i barri. A través d’una recerca i documentació per part de l’alumnat tot implicant a les famílies, veïns, es fa una reconstrucció històrico-sonora de l’entorn per tal de descobrir d’on venim i que ens porten, cap altres activitats de creació sonora on plantejar la creació de paisatges sonors imaginaris i que compartir, en diferents formats audiovisuals i performatius.

Però tanmateix, aquest entorn inspirador utilitzat com a marc de referència i experimentació necessita d’eines per poder realitzar les nostres propostes artístiques. Així doncs, tot i que l’ús de la tecnologia i el concepte laboratori digital està molt present, ens interessa també humanitzar els processos de creació on fer ús de la tecnologia per potenciar relacions més naturals entre les persones, l’entorn i la tecnologia i, que a la fi, genere ecosistemes més equilibrats on la creativitat pensada de forma col·lectiva siga la clau de la transformació que es proposa.

Bio:

Adolf Murillo i Ribes és Doctor en Educació per la Universitat Jaume I de Castelló. Llicenciat en música pel Conservatori Superior de Barcelona, Tècnic Superior en Animació Sociocultural, DEA en teoria i història de l’educació Universitat Jaume I de Castelló i especialista universitari en música electrònica, vídeo i creació per la Universitat Politècnica de València. És funcionari de carrera pel Cos de Professors d’Educació Secundària i ha estat assessor en formació de professorat de la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana en l’àmbit artístic-expressiu. Actualment és professor de la Universitat de València. L’any 2017 va ser seleccionat com art educador dins de la investigació Cartografies de Arteducadores realitzada per l’associació Pedagogies Invisibles i la fundació Carasso.

Ha rebut importants premis dins el camp de la didàctica i  Pedagogia Musical entre els quals cal destacar: el primer premi de didàctica a la Universitat de Vic (Barcelona) el 2002, 2004, 2006 amb els premis d’Innovació Educativa de la Generalitat Valenciana, 2008 Premi Innovació Educativa ‘Caixa Popular’, el 2009 Premi a Mestres i Professors, per la proposta col·lectiva: Com Sona l’ESO, 2010 premi d’innovació educativa ‘Ciutat d’Alzira’ , i l’any 2013 premi a Mestres i Professors Baldiri Reixac pel seu assaig pedagògic ‘Diari d’una NO proposta’ 2016,  Premi al talent musical Bankia 2017 a el millor projecte educatiu, i  Premi NEMArt Indústries Creatives Europees. Cocreador i investigador del projecte Internacional Aglaya: creació col·laborativa a través d’eines digitals de l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València.

Les seves línies d’investigació són la Creativitat musical, creació i aprenentatge col·laboratiu, música contemporània, noves tecnologies, aprenentatge basat en la creació artística col·laborativa (ABCAC). És membre de l’Institut de Creativitat i Innova Educativa de la Universitat de València. Actualment desenvolupa com Investigador principal al projecte  Instrumentarium XX1 GV / 2021/136 orientat al disseny de nous instruments experimentals per al s. XXI.

Documentació gràfica: