Convocatòria:

2021-2022

Conceptes clau:

Ecologia, canvi climàtic

Nivell educatiu:

Infantil i Primària

Títol projecte:

Arte para el cambio

Artista/es:

Marco Ranieri

Mestre/a:

María Cristina Igual Poveda

Nom del centre:

CEIP Ausiàs March

Població:

La Vall d’Uixó, Castelló

Resum projecte:

Per a fer front a la crisi ecològica planetària, necessitem generar un nou paradigma que pose la vida en el centre del sistema econòmic-polític-social. Per a aconseguir-ho, necessitem treballar des de la descentralització i la coevolució, de manera col·lectiva i col·laborativa, establint connexions, vincles i correspondències entre els diferents habitants i agents dels nostres territoris, generant nous models comunitaris fonamentats sobre l’ètica de la cura.

En aquesta direcció, ‘Art per al canvi’ explora el potencial de l’art com a dispositiu d’aprenentatge transversal i eina de canvi ecosocial.

Experimenta la capacitat de l’art de transformar l’experiència sensible en imatges i recorreguts poètics; les seues eines per a mediar entre la vivència i la transmissió de la memòria tant individual com col·lectiva i el seu rol en la creació de continguts culturals i valors estètics i ètics a partir de l’experiència social.

En aquest projecte les alumnes es veuen implicades com a creadores, en processos artístics que impulsen l’estètica de la sustentabilitat a través de la relació empàtica amb el territori, amb els seus agents, habitants, materials i energies creadores. Mitjançant les eines proporcionades per l’art ambiental, el ecoarte i el artivismo, l’alumnat visibilitza les inquietuds i necessitats relacionades amb el seu entorn quotidià (el col·legi, el barri) i fa propostes de solució coevolutivas en el marc del procés global de transició cap a la sustentabilitat. Activant accions, intervencions i projectes de canvi i/o per al canvi.

Xarxes socials:

Instagram

Bio:

Marco Ranieri focalitza el seu treball escultòric i performatiu en la transformació de l’experiència del territori en art. En el cos com a interfície exposada integralment al món que ens acull i ens permea. En el diàleg i l’esdevenir recíproc amb els llocs que habitem. En els seus projectes reinterpreta i inclou les dinàmiques ecosistèmiques, les relacions *interespecies, els processos de transformació del territori i les energies vitals còmplices dels creixements vegetals. Estrenyent aliances amb espècies companyes i agents col·laboradors com a insectes, ocells, plantes, fermentos, líquenes i comunitats bacterianes. Cultivant la mirada atenta, disposada a acollir i conferir valor estètic a les coses liminales, xicotetes, fràgils, fragmentàries i efímeres. Conservant i estimulant el sentit de la sorpresa (entenent la paraula sorprenc com el terme anglés wonder, en la seua triple accepció de sorprendre’s, meravellar-se i preguntar-se, i referit a aquella sensació de curiositat, fascinació, fermente i desitge de coneixement i aprenentatge que causen en nosaltres el descobriment, l’exploració , l’experimentació, la interacció i la relació amb allò que és no-humà: animals, plantes i altres formes de vida, ecosistemes, elements naturals, agents climàtics, forces geològiques, tel·lúriques, còsmiques i planetàries).

Documentació gràfica: