Convocatòria:

2022-2023

Conceptes clau:

Arts escèniques, dansa, improvisació, corporalitat, experiència sensible, performativitat i aprenentatge col·laboratiu

Nivell educatiu:

Infantil i Primària

Títol projecte:

Quien quiera encontrar el cuerpo, que baile

Artista/es:

Mestre/a:

Anna Paula Cifre

Nom del centre:

CRA L’Aiguaneu

Població:

Catí, Castelló

Resum projecte:

‘Quien quiera encontrar el cuerpo, que baile’ és un projecte que convida a situar-se en l’àmbit de l’experiència sensible per a aprendre com la producció de coneixement és també corporal i col·lectiva. Se centra en la pràctica artística de la dansa contemporània i se serveix de recursos conceptuals provinents de la filosofia i d’altres camps de pensament contemporani que proposen la seua hibridació i escapen a la divisió categòrica entre disciplines.

Pràctiques de dansa com la improvisació, la composició en temps real, les tècniques de pis i el passing through, estan basades en la interrelació i la cooperació entre els participants. Així mateix, Gaga i Asymmetrical Motion, es focalitzen en la mobilitat del cos, la propiocepció i la construcció col·lectiva de sabers. Mitjançant la seua implementació a l’aula en format laboratori, es posarà en marxa un espai on poder exercitar el «ser presents», la capacitat d’escolta i la presa de decisions conjunta, que són alhora eines de creació contemporània i formes d’enfortiment de la cohesió grupal. Generant així un entorn d’aprenentatge col·laboratiu que es nodrisca de la diversitat i d’experiències pròpies i dels altres.

L’encreuament entre art i educació és un espai propici per a l’experimentació, la prova, la formulació de preguntes i l’acostament a maneres de fer pròpies de la producció cultural contemporània. Al seu torn, els recursos conceptuals i els espais de reflexió proposats permeten eixir de la idea de coneixement com a compartiments estancs. Aconsegueix, a més, desplaçar la creació contemporània d’un àmbit exclusivament adultocèntric, guanyant un espai democràtic en la vida escolar de xiquetes i adolescents.

En el present, urgeix revaloritzar el saber corporal i els cossos com a subjectes i educar en aquest sentit des d’edats més primerenques. S’aproximarà a aquestes idees de manera performativa, és a dir, vivenciant-les, activant el cos i el pensament.

Xarxes socials:

Instagram

Bio:

Violeta Montiel és ballarina, investigadora i educadora. Els seus interessos i investigacions aborden el cos i el gènere des del camp de la filosofia i la pràctica de la dansa. Com a ballarina va obtindre la beca SNDO School for New Danse Development (AHK) per a formar-se en dansa, improvisació i coreografia a Amsterdam.

Ha realitzat el màster PERMEA de Mediació Cultural i Educació a través de l’Art, del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, becada pel programa Complement Directe (de hablarenarte i Fundació Carasso), el qual ha sigut fonamental com a catalitzador dels seus interessos entre art i educació. Actualment, realitza les seues pràctiques en el Museu Reina Sofia i és resident del programa de residències de creació Cultura Resident 2022 en el Centre del Carme Cultura Contemporània.

Documentació gràfica: