Convocatòria:
2021-2022
Conceptes clau:
Por, violència, art urbà, artivisme i participació comunitària
Nivell educatiu:
Formació Professional i Secundària
Títol projecte:
Anti
Artista/es:
Associació Cultural Fractals Educació Artística
Mestre/a:
Elena Albesa
Nom del centre:
IES Gilabert de Centelles
Població:
Nules, Castelló
Resum projecte:
Aquest projecte sorgeix de la inquietud de voler analitzar allò que ocorre en els instituts però que poques vegades es parla sobre això. És a dir, pensar en aquelles zones grises que es queden en el tinter entre professorat i alumnat. De temes que no es tracten, sent per a aquest projecte la prevenció de la violència.
El nostre objectiu és explorar les diferents violències que travessen a l’alumnat des d’una perspectiva sistèmica per a revelar les preocupacions no tangibles a l’aula i com transformar-les en oportunitats d’aprenentatge per a millorar la convivència. Això ens permet incentivar a la comunitat escolar a trobar espais de diàleg sobre problemes fora de l’educació formal i reglada.
En una societat cada dia més polaritzada, i amb una tendència més exagerada a la radicalització violenta, és fonamental generar espais segurs en els quals el diàleg siga un aprenentatge fonamental. Un espai on expressar-se, escoltar i intercanviar opinions i idees. D’aquesta manera, aquest projecte ens permet fomentar la consciència social entorn de valors com el respecte, l’empatia, la convivència, la igualtat i l’espai comú.
D’aquesta manera, es consida que la relació entre professorat-alumnat-territori (agents culturals, associacionisme) ha de reforçar-se a través de mitjans creatius i artístics, per això s’empra l’Educació Artística, una metodologia innovadora en la Comunitat Valenciana i amb la qual l’entitat Fractals Educació Artística porta treballant cinc anys en diferents projectes.
Per a treballar l’espai comú, l’Art Urbà és l’eix transversal des del qual articular els aprenentatges en el projecte Anti.
Xarxes socials:
Bio:
Fractals Educació Artística és una Associació Cultural fundada en 2017 per a generar un projecte d’educació basat en les arts amb un gir cultural cap a la pedagogia i l’etnografia.
Ha realitzat múltiples projectes per a abordar la interseccionalitat i la convivència comunitària amb diferents col·lectius, especialment migrants i refugiats, joves, dones i el col·lectiu LGTBIQ+.
Entre els quals el col·lectiu adolescent ha ocupat un lloc fonamental des de l’inici, apropiant-se dels no-llocs de l’educació formal i no formal en projectes de desenvolupament de l’arrelament identitari (Som el sud, Emergents 2019) la interculturalitat (Interactua 2020) o l’educació emocional (Resistències Artístiques 2019) a nivell local, regional, nacional i transnacional en la zona Euromed.
Andrea Pont. Grau en Història de l’Art en la UV, Màster en Educació Artística en Institucions Socials i Culturals en la UCM i Grau Superior d’Integració social en el CIPFP La Misericòrdia de València. Monitora d’oci i temps lliure. Especialitzada en la mediació en espais culturals i comunitaris, processos d’educació per a la participació.
Alba López. Grau en Belles arts en la UPV, Màster en Formació del Professorat, especialitat Educació Artística per la UB. Directora d’activitats educatives i Monitora d’oci i temps lliure. Especialització en intervenció educativa en contextos de desafiament social i desenvolupament de la resiliència a través de l’art.
Documentació gràfica:





