Convocatòria:
2017-2018
Conceptes clau:
Pràctiques artístiques, entorns educatius, sabers altres, sabers subalterns, art i educació.
Nivell educatiu:
Secundària, Batxillerat
Títol projecte:
Cartografies de l’entorn: IES El Caminàs
Artista/es:
Neus Lozano-Sanfèlix + Veronica Soria-Martínez + Isaac Senchermés + Nely Gómez + Cràter
Mestre/a:
Nely Gómez
Nom del centre:
IES El Caminàs
Població:
Castelló
Resum projecte:
En CARTOGRAFIES DE L’ENTORN, el col·lectiu Cràter (Col·lectiu de recerca en art, teoria, educació i recursos) proposarem per a la convocatòria de Resistències Artístiques 2017 del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, un projecte que tenia com a objectiu principal, l’elaboració d’una cartografia artística i un arxiu de recursos Epistemològics (conceptuals i visuals), de l’entorn educatiu del centre on es desenvoluparia la proposta.
El centre que ens va acollir fou l’IES El Caminàs, de la mà de la professora Nely Gómez i el seu alumnat.
A Cràter, partim del fet de considerar que l’espai d’intersecció entre art i educació, construeix un espai fèrtil d’aprenentatges.
La incorporació dels llenguatges de la pràctica artística contemporània als processos educatius possibilita crear un espai (físic, temporal i sensorial), possibilitador, el qual proporciona les condicions necessàries perquè aquests dos camps de treball, el de la pràctica artística i l’educació, dialoguen, s’hibriden i permeten gaudir de formes imprevisibles i inseparables de creació i aprenentatge.
És per aquest motiu, una de les principals nostres intencions sempre ha sigut, generar situacions en què la conjunció de circumstàncies i potencialitats es convertesquen en una ocasió inestimable per imaginar altres formes d’accedir al coneixement no lligades a disciplines, àrees, assignatures i sabers designats a priori i així sobrepassar la visió d’una vida escolar caracteritzada per l’acompliment de trams de nivell, objectius, proves i qualificacions.
A Cràter considerem que, d’una banda, l’educació té la capacitat de qüestionar l’art des de diferents perspectives, i de l’altra, l’art té la capacitat de qüestionar els modes d’accés al coneixement.
A Cartografies de l’Entorn, Cràter encaminava aquest ideari amb l’experimentació de quatre accions les quals travessaven diferents propostes artístiques.
Enllaç web projecte:
Xarxes socials:
Bio:
Cràter és un laboratori experimental que investiga entorn de la pràctica artística, la pràctica pedagògica i el pensament crític.
Aquest procés ha donat lloc a resultats de caràcter didàctic, mitjançant l’elaboració de cursos i seminaris (Universidad de Zaragoza, Universitat de València) i tallers d’artista (Festival d’Art Urbà Intramurs, Universidade do Porto). Entre els nostres projectes educatius, cal destacar Cartografies de l’Entorn, desenvolupat al costat del professorat i els estudiants del I.E.S. El Caminàs de Castelló, sota la iniciativa Resistències Artístiques impulsada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana. A més, les nostres investigacions han sigut presentades en les V Jornades d’Art i Educació de la Universitat de València i en el Congrés Internacional Polítiques de la interfície de Bau, Hangar i la UOC de Barcelona; així com publicades en revistes especialitzades com EARI (Universitat de València) i Ausart (Euskal Herriko Unibertsitatea). Quant a la nostra pràctica artística, els nostres projectes han sigut mostrats al festival “Art Públic, Universitat Pública” de la Universitat de València, al festival d’art urbà “Intramurs”.

Documentació gràfica:
Altra documentació:













