Convocatòria:

2018 – 2019

Conceptes clau:

APRENDIZAJE COLECTIVO – SABERES NO NORMATIVOS – CENSURA – LIBERTAD – METÁFORA – NUEVOS MEDIOS

Nivell educatiu:

Infantil (1r) – Primària (5è) – Secundària (1r) – Batxillerat (1r)

Títol projecte:

Competencias Ocultas

Artista/es:

COLECTIVO PLATAFORMA INDÓMITA: SOFÍA DE JUAN / RAÚL MAINER / JAN BOSOWSKI

Mestre/a:

Pep Veiguela Mengual

Nom del centre:

CEIP Port de Xàbia

Població:

Xàbia, Alacant

Resum projecte:

“Competencias Ocultas” és una proposta destinada a descobrir els sabers i aprenentatges no normatius que es generen en el grup de manera extracurricular, sabers marginats dins de les competències bàsiques, els llibres de text o els estendards d’aprenentatge, però que es gesten i desenvolupen dins del centre escolar de manera individual o col·lectiva.

L’objectiu de la investigació artística col·laborativa és el de detectar, visibilitzar i compartir aquests aprenentatges, creant un repositori audiovisual de peces artístiques, susceptible de ser compartit afavorint a més a més una reflexió sobre els aprenentatges no visibles i/o avaluables i com es produeixen, així com una sistematització metodològica que permet convertir-los en prototip, i la difusió d’aquests.

Inspirat en l’ètica dels sabers compartits, la proposta explora el potencial artístic, poètic i creatiu dels formats de videotutorial, transformant-los en espais per a l’activisme i la reflexió crítica i artística, establint un espai d’exploració creativa horitzontal que facilita ferramentes i estratègies per al descobriment i valoració dels coneixements no trivials de la comunitat. Així mateix aprofita els formats contemporanis per a reflexionar al voltant dels processos d’aprenentatge, i el seu vincle amb els processos creatius amb una metodologia que sublima el fet instrumental (format videotutorial) des de la metàfora i el pensament poètic.

Xarxes socials:

Bio:

PLATAFORMA INDÓMITA és un col·lectiu de persones professionalment vinculades a la creació aplicada a les pràctiques educatives i socials, per a la construcció d’una ciutadania amb capacitat crítica i creativa. Proposen acciones-investigacions artístiques i educatives que confereixen un paper protagonista als implicats en el seu desenvolupament.

Col·labora amb institucions i agents culturals que han impulsat el seu treball com ara: AECID, Universidad de Granada, Matadero Madrid, Fundación Banco Santander, CentroCentro, Plan Internacional, Comunidad de Madrid o Ajuntament de València.

Davant del col·lectiu es troba Sofía de Juan, creadora-educadora, investigadora i especialista en mitjans audiovisuals. Desenvolupa processos col·laboratius de creació i producció cultural col·laborativa. Assessora d’Educació i Mediació al Museo Nacional de Prado, tutora del Máster en gestión cultural internacional e innovación social (UCM), ha format part de l’equip educatiu de PhotoEspaña o del Queens Museum of Art de Nueva York. Forma part de l’arxiu Cartografías arte + educación (Pedagogías Invisibles) entre les 30 art-educadores més rellevants de l’Estat Espanyol.

Documentació gràfica:

Resultats [vídeo]: