Convocatòria:

2018-2019

Conceptes clau:

Processos artístics, experiències lúdiques i de sensibilització, valors humans, socials, mediambientals i culturals, Projecte artístic i sensorial, Mirades sobre l’entorn, Pràctiques mediambientals, ètiques i sensorials, Paisatge.

Nivell educatiu:

Primària

Títol projecte:

Paisatges sensorials

Artista/es:

Ivan Juarez

Mestre/a:

Fina Gonzalvo Oltra, Noelia Díaz Escobar, Artista colaboradora: Lola Cervant,  Cap d´estudis + coordinador: Luis M. Sanjaime Hurtado, Director: Vicent Lozano Fons

Nom del centre:

CEIP Sant Pere Apóstol

Població:

Real, València

Resum projecte:

Es proposen una sèrie de processos artístics enfocats en la sensibilització i comprensió del paisatge a partir de la percepció sensorial, desenvolupant reflexions lúdiques i didàctiques amb la finalitat de generar una comprensió més àmplia i sensible cap al nostre entorn. L’entorn de Real de Montroi, amb un gran vincle amb el paisatge agrícola del riu Magre, on es conreen cítrics i horts comunitaris, proporciona l’escenari per a experimentar el paisatge local, i realitzar una sèrie d’intervencions i dispositius sensorials que utilitzen l’experiència com a mètode d’aproximació al lloc, a través de: aromes, textures, sons, gustos i atmosferes.

El projecte proposa noves narratives a través d’un fil conductor que recorre diferents cartografies a partir de l’experiència de tocar, fer olor, observar, degustar i escoltar, promovent noves maneres de coexistir amb l’entorn, on l’experiència paisatgística s’enriqueix a través de mirades complementàries, com ara l’ecologia, la biologia, l’agricultura i l’art ambiental.

En aquest context, els nens utilitzen la imaginació per a descobrir i compartir la seua noció del paisatge: mapatges sensorials, narratives visuals, cartografies, així com el seu vincle amb els cicles naturals i processos agrícoles -propagació de llavors i collita-.

Aquestes activitats es complementen amb laboratoris de producció i difusió artística, materialitzats en una sèrie d’espais on els nens generen les seues pròpies arquitectures i continguts expositius. Dispositius espacials on exploren l’ús de materials naturals i elements de la naturalesa -vent, so, aromes, textures-. Peces sonores generades pel vent, horts, dispositius d’herbes aromàtiques, narratives visuals, herbaris, així com obres tàctils realitzades amb la naturalesa. A través d’aquests dispositius els nens comparteixen amb la comunitat local la seua experiència, en un diàleg obert que li atorga una nova connotació al pati escolar.

Xarxes socials:

Instagram

Bio:

Arquitecte, paisatgista i artista. Treballa entre la intersecció de la pràctica, la recerca i la docència a través d’una varietat de mitjans i escales. És fundador de x-studio, espai multidisciplinari orientat cap a la reflexió, experimentació i acció en diferents camps de la cultura contemporània del qual emergeixen una sèrie d’iniciatives i projectes enfocats a fomentar la relació que existeix entre l’art amb l’entorn. Ha desenvolupat una gran varietat de projectes que van des d’intervencions en espais públics i en la naturalesa, projectes participatius, acupuntures urbanes, fins a arquitectures corporals, bio-arquitectures i instal·lacions. Paral·lelament és fundador de Paisatges Sensorials, laboratori de recerca, creació i ensenyament que es dedica a comprendre i explorar el paisatge a través d’experiències sensorials. Els seus projectes s’han realitzat en diversos països d’Europa, Amèrica, Àsia, Àfrica i Austràlia, col·laborant amb diverses institucions i comunitats.

Documentació gràfica: