Convocatòria:
2018-2019
Conceptes clau:
Història, Cinema, Memòria, Escriptura, Producció, Teatre, Arxiu
Nivell educatiu:
Secundària
Títol projecte:
Una Odissea
Artista/es:
Mar Reykjavik + Gorka Gutiérrez
Mestre/a:
Lliris Moltó Calabuig
Nom del centre:
CEIP Carles Salvador
Població:
Castelló, Castelló
Resum projecte:
Projecte d’apropament a la novel·la clàssica l’Odissea des d’una metodologia de producció audiovisual contemporània amb l’objectiu de generar una visió actual sobre l’obra atenent a la seua atemporalitat i des de la perspectiva del llenguatge present, o una manera d’aprendre a defendre una història concreta des de l’ús de la imatge en moviment. L’escola és un organisme viu i inserit en el seu medi, amb qui es comunica retenint-se constantment. L’escola ha de ser un espai de transformació social, a través de l’obertura i la dinamització sociocultural. En aquest sentit l’elecció del centre CEIP Carles Salvador de Castelló, tot i que pot ser adaptat per a qualsevol centre de característiques semblants, compta amb la infraestructura necessària per poder coordinar l’equip de docents necessari per posar en marxa el projecte, però sobretot perquè compta amb mecanismes per donar sortida al producte que sorgirà d’aquest procés. En qualsevol proposta didàctica basada en l’ABP, el trencament de l’espai ordinari de l’aula i la difusió externa del producte és un element fonamental que serveix de motor i estímul motivador per a l’alumnat. El que pretenem amb aquest projecte és que l’alumnat com a agent principal del seu procés d’aprenentatge conega de prop el mètode històric per mitjà d’un llenguatge que els pertany: l’audiovisual. El nostre objectiu és que l’alumnat adquirisca aquestes actituds pròpies de l’historiador, però sobre tot el mètode científic de treball. Treballar amb fonts condueix d’una banda a la seua anàlisi, i d’altra banda a una visió de conjunt amb què l’alumnat pot exercir la critica i registrar el seu creixement sense oblidar-nos, com assenyala Borghi, dels anhels que la història desperta com a estímul a la curiositat i les emocions. Hem fet una pel·lícula, un llibre. Vestuari, escenografia, lectura, textos. Hem actuat, hem rodat, hem descobert que la història és important i per tant, que també ho és consolidació de la memòria a partir de l’arxiu.
Xarxes socials:
Bio:
Graduada en BBAA per la Universitat Politècnica de València, amb especialització en la imatge en moviment, la instal·lació i l’acció. En 2017, màster en MasterLav ‘Laboratorio de creación audiovisual contemporánea’ compaginat amb la Residencia del Espacio Oculto, fins a 2018. El 2018 becada com a resident a la Fundació Bilbaoarte, on a més, obté un dels premis i becada pel GVA Consorci de Museus per a dur a terme un projecte en el marc de Resistències. En 2019 és artista resident a La Casa Encendida + CA2M i fa Render, amb Quiela Nuc i Jara Rocha en el marc d’Injuve. Pròximament realitzarà una beca d’investigació en el marc de Cultura Resident del GVA Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i una residència al CentroHuarte a Pamplona.
El seu treball s’ha pogut veure a espais en l’àmbit nacional com Pols, Fundació La Posta, La Gallera, Octubre CCC i el Muvim a València, CA2M, Espacio Oculto, Storm And Drunk a Madrid, Fundación Bilbaoarte, El Respiradero al País Vasc, Da2 Artium a Salamanca, COAC a Tenerife i internacionals com Centro Cultural el Recoleta a Buenos Aires o SupermarketArtFair, Estocolmo, entre altres.
Documentació gràfica:







